Exhibition_マヒュー・バヤット/Machiel Beijaert &スワンチャ・クーパスホーク/Zwaantje Kurpershoek_ 物体が私たちをどうあやつるか/How the object plays us
■ マヒュー・バヤット/Machiel Beijaert &スワンチャ・クーパスホーク/Zwaantje Kurpershoek
*本展は、アーティスト2名によるそれぞれの個展として開催します。
■ 会期:2024年7月26日(金)-27日(土)9:00-21:00
■ 会場:天神山アートスタジオ 1階 展示スペース
■ 入場・参加無料
■ 展覧会「物体が私たちをどうあやつるか」について
マヒュー
「オブジェクト」の意味は、言語によって異なる意味を持つ。英語では、オブジェは生きているものであると同時に無生物であることもある。日本語では「物体」は無生物のことであり、生きているものは別の呼び方をする。存在するすべての物体は、複数の異なる分子によって形成され、結合している。この世に存在するすべてのものは、これらの同じ材料から作られている。私たち人間もまた、私たちと他の物体との間の結合と非結合を選択している。私たちはいつ、どのようにして、肉体的あるいは精神的に他の物体と一緒にいることを決めるのだろうか?モノを掃除したり手入れしたりする儀式を通じて、絆が深まることがある。物理的に遠く離れていても、他の存在とつながっていられるのだろうか。
Intertwined Matter
The meaning of “Object” can be different depending on the language. In English, an object can be living as well as inanimate. In Japanese, an Object is an inanimate thing, while living objects are called differently. Every object that exists is formed and bonded by multiple different molecules. Everything in the world is built out of these same materials. We, as humans, also choose to take part in the bonding and un-bonding, between us and other objects. When and how do we decide to be together, physically or mentally? Through the ritual of cleaning or taking care of an object, a bond can grow. Can objects still be connected even though they are physically far away and can this presence be felt by others?
スワンチャ
天神山アートスタジオでのレジデンス期間中、私はビデオゲーム「どうぶつの森」の鮮やかなインテリアと、日本に実在している実際の収納スペースのドローイングを組み合わせた、木製のペインティング・シリーズを制作した。
ビデオゲーム「どうぶつの森」では、プレイヤーはアイテムを集め、ディスプレイし、大切に管理する。このバーチャルなキュレーション行為は、ガレージや庭、物置に保管されている実態とは対照的である。この2つの世界を文字通り重ね合わせる絵画作品の制作を通して、私たちがバーチャルと物理的な空間の両方において、モノとどのように関わっているのかを探っている。
ペインティングと同時に展示しているのは、「Tom Nook(トム・ヌック)」と題された木製の彫刻である。この彫刻は、2次元と3次元の両方の側面を同時に暗示し、次元と戯れている。ビデオゲームの「どうぶつの森」では、トム・ヌックは「あなたの島」の管理人である。ゲームを始めるには、プレイヤーはトム・ヌックから借金をしなければならない。
During my residency at Tenjinyama Studio, I created a series of paintings on wood that combine the vibrant interiors of the video game ‘Animal Crossing’ with drawings of real-life storage spaces in Japan.
In ‘Animal Crossing’ players collect, display, and manage items with a sense of care and personalization. This virtual curation contrasts with the reality of stored belongings in garages, gardens, and storage rooms, where items are often kept out of necessity or sentimentality. By literally layering these two worlds atop each other, the paintings explore how we interact with objects in both virtual and physical spaces.
Alongside the paintings, there is a wooden sculpture titled ‘Tom Nook’. The sculpture plays with dimensions, suggesting both two- and three-dimensional aspects simultaneously. In the game ‘Animal Crossing’, Tom Nook is the manager of “your island”. To begin the game, players must take a loan from Tom Nook, which allows them to live on the island.
■ アーティストについて
Zwaantje Kurpershoek & Machiel Beijaert/スワンチャ・クーパスホーク&マヒュー・バヤット(美術)活動拠点 オランダ